maanantai 15. lokakuuta 2018

Ristipistotöiden viimeistelyä

Vuosia sitten tein paljon enemmän ristipistotöitä kuin nykyään. Silloin ne kuitenkin tahtoivat jäädä viimeistelemättä. Kesällä kävin näitä töitä läpi ja päätin, että nyt ainakin osa niistä pääsee käyttöön.


Yhtään en muista milloin minä tämän kissataulun olen tehnyt, ehkä joskus ylä-asteikäisenä. Sen kuitenkin muistan, että tarvikepaketin tähän sain synttärilahjaksi. Nyt sain viimein hommattua tälle kehyksen ja laitettua sen seinälle. Tämä oli myös ensimmäinen itse kehystämäni ristipistotyö. Ei se täydellisesti onnistunut, mutta kelpaa.


Tämän toisen ristipistotyön tekeminen on minulla hiukan paremmin muistissa. Ohje tähän oli joskus Suuressa Käsityölehdessä. Minähän ihastuin siihen heti, koska siinä on kissoja ja lankakeriä. Lehden kautta sai tilata työhön tarvikepaketin ja äiti sen minulle tilasi. Sitten koulussa piti joskus yläasteella  tehdä jokin kirjontatyö. Minä tein silloin tämän. Harmi vain, että valmistumisensa jälkeen se jäi viimeistelemättä kaappiin pyörimään. Nyt sain viimein taulun kehystettyä ja seinälle. Ja kehystyskin sujui jo paremmin kuin tuon ensimmäisen.


Ihan kaikista ristipistotöistäni en halua taulua, joten tästä ompelin tyynynpäällisen. En muista tarkkaan milloin minä tämän tein. Mutta sen muistan, että tämä oli hiukan haastavampi kirjottava, kun kangas ei ollut aidakangasta. Tarkkaan piti laskea, että pistot tulivat aina kahden langan yli. Hiukan jo mietin, että onnistuisikohan noin tarkka työ minulta enää nykyään. Kiva tyyny tästä kuitenkin tuli.

6 kommenttia:

  1. Aivan ihania! Minä tykkään ristipistoista, mutta niille ei liikene aikaa niin paljon, koska yhden työn viimeistely kestää niin kauan. Pitäisi taas kaivaa kesällä aloitettu työ kaapista ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ihan sama minulla, ristipistoja on kiva tehdä, mutta aikaa niiden tekemiseen ei tahdo löytyä enää nykyään.

      Poista
  2. Ihania töitä :)
    Ristipistoa on kiva tehdä, mutta kun tuntuu että aika ei riitä mihinkään. Mulla on vieläkin yksi jouluaiheinen kesken... ei taida joutua tällekään joululle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minullakin on suunnitelmissa tehdä pari pientä ristipistotyötä jouluksi. Vielä en ole aloittanutkaan, joten saa nähdä valmistuvtko ne täksi jouluksi.

      Poista
  3. Kauniita! :) Mie en oo ristipistoja eläissäni tehnyt. Tarvikepaketteja tulee joskus katseltua, mutta en ole keksinyt vielä, mihin oikeasti tarvitsisin ristipistotyötä, kun en oikein koristetyynyjä ja tauluja harrasta. Tosin, on mulla yksi iso pohja (tai miksi sitä nyt kutsutaan, kangas?) olemassa ja langat, jotka joskus, itse asiassa ennen käsityöinnostusta, sain lahjaksi. Siitä voisi ehkä kokeilla kortteihin tehdä pieniä kuvia kokeeksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuo tosiaan on kyllä ristipistoharrastuksessa ongelma, ettei niitä nyt kovin paljon oikeasti tarvitse. Kortit on kyllä ihan hyvä aloitus. Minäkin tein ensimmäisen ristipistotyöni korttiin (vaikka ei sitäkään ole vielä korttipohjaan liimattu).

      Poista

Kerrothan minulle mitä tykkäsit, kiitos.