keskiviikko 10. maaliskuuta 2021

Sukka-Finlandia 2021: Linnan portilla

 Tämän vuoden Sukka-Finlandian viimeisellä etapilla neulottiin kauniit kirjoneulesukat. Myös tällä etapilla jouduin pohtimaan jonkin aikaa haluanko nämä sukat neuloa. Mutta, kun päätin sukat aloittaa, alkoi haastava osuus, värien valinta. Näihin sukkiin tarvittiin neljää eri väriä ja olipa haastavaa löytää hyvin yhteensopivat värit. Olen kuitenkin tyytyväinen näihin väreihin, jotka valitsin.

Kuvan perusteella ajattelin näiden sukkien olevan helppoa neulottavaa. Ongelmia kuitenkin tuli. Ensinnäkin ohjeessa käytetyt lisäykset ja niistä käytetyt lyhenteet eivät olleet ehkä niitä tavallisimpia ja se aiheutti minulle hiukan ongelmia. Erityisesti kantapää oli yllättävän haastava. Ongelmaksi siinä aiheutti mihin ja millä värillä kantapään lisäykset piti tehdä. Onneksi olen vähän hitaampi neuloja ja siksi osasin hiukan varautua ongelmiin Ravelryn kysymysketjun perusteella. En siis ollut ainoa, jolla oli siinä kohden ongelmia. Kaikesta varautumisesta huolimatta tein lisäykset ensin väärin. Onneksi huomasin pian, missä meni pieleen. Muuten kyllä tykkäsin tuon kantapään ulkonäöstä. Näyttää niin hyvältä miten kiilalisäysten pystyraidat jatkuvat kantalappuun.

Kantapää aiheutti ongelmia myös siten, että ohjeenmukainen kantapää minun käsialallani oli minun jalkaani hiukan liian ahdas. Jouduin siis purkamaan ensimmäisen yrityksen. Toisella yrityksellä aloitin kiilalisäykset hiukan aiemmin ja tein ne ja kantapään M-koon ohjeen mukaan, kun muuten sukka on kokoa S. Se auttoi ja sukista tuli sopivan kokoiset.

Näissä sukissa on muitakin kivoja yksityiskohtia kuin kantapää. Esimerkiksi tykkäsin siitä kuinka pohjaväri ja kuvioväri vaihtuvat varpaissa ja varressa. Kiva yksityiskohta oli myös varrensuussa i-cord päättely.


Vähän haaveilin, että olisin kunnollla kokeillut nopeusneulontaa näiden sukkien kanssa. Ongelmat koon kanssa ja muu elämä kuitenkin hidastivat ja siksi sukissa meni enemmän aikaa kuin odotin. Olin siis hiukan pettynyt suoritukseeni, koska tiesin, että olisin pystynyt ilman häiriötekijöitä neulomaan sukat nopeamminkin. Olin kuitenkin tällä etapilla 46., joka oli sama sijoitus kuin ensimmäisellä etapilla ja tämän vuoden paras sijoitukseni. Ja ennen kaikkea tykkäsin lopulta todella paljon valmiista sukista. Olen selvästi hiukan hitaasti lämpiävä näille sukkamalleille.

Linnan portilla:

Ohje: Linnan portilla by Anna Mäkilä
Tekniikka: neulominen
Koko: S, kiilalisäykset ja kantapää koon M mukaan
Puikot: 2.25 mm
Lanka: Filcolana Arwetta pinkki (188) 22 g, sininen (144) 30 g ja lila (267) 3 g sekä Hjertegarn Sock 4 vaaleansininen 22 g
Tekoaika: 2.-5.3.2021

3 kommenttia:

  1. Sun sukista tuli tosi hienot! :) Mulla tuo kantapää ei meinannut millään mennä jakeluun, mutta hyvä että välillä tulee vähän haastetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! On se kyllä kiva välillä vähän haastaa itseään.

      Poista

Kerrothan minulle mitä tykkäsit, kiitos.