lauantai 14. toukokuuta 2022

Perijätär-sukat

 Olen nyt näköjään innostunut neulomaan malleja, jotka olen laittanut tekolistalleni kymmenen vuotta sitten. Tämä The Daughter Heir-sukkamallinkin laitoin Ravelryn jonoon tammikuussa 2012. Taisin ensin ihastua tähän malliin ja sitten vasta huomasin, että sukat ovat inspiroituneet Robert Jordanin Ajan pyörä kirjasarjan hahmosta Elayne Trakandista. 

Olen aloittanut lukemaan Ajan pyörä-sarjaa vuonna 2006. Olen pitänyt siitä, mutta vielä en ole saanut viimeistä osaa luettua. Kolme viimeistä Brandon Sandersonin kirjoittamaa osaa jäi suomentamatta ja minulla tuli tauko ennen kuin tartuin niihin. Kaksi sain luettua, mutta kolmas jäi, kun en oikein muistanut mitä kaikkea sarjassa on tapahtunut. Kun kuulin, että kirjoista tehdään tv-sarja, innostuin lukemaan sarjan alusta alkaen uudestaan. Puolitoistavuotta siinä meni ja nyt olen aloittanut viimeisen osan lukemisen. Joten tämä oli hyvä hetki neuloa nämä sukatkin.

Sukkien edessä on kaunis palmikkokuvio, jossa myös kiedotaan lankaa silmukoiden ympärille. Myös takana joustinneule muuttuu vähitellen sileäksi ja siellä on palmikonsiirroin tehty kuvio. Kantalappu on ristiinvahvistettu. 

Kantapäässä aloin myös tehdä muutoksia malliin. Kantapää oli ohjeessa hollantilainen, mutta minä en siitä tykkää, joten muutin sen ranskalaiseksi. Sen seurauksena kantapään jälkeen minulla oli enemmän silmukoita kuin ohjeessa. Kiilakavennukset tehtiin mallissa joka kolmas kerros, mutta minä laskeskelin, että jos teen kavennukset joka toinen kerros, ne on tehty suurin piirtein samassa kohdassa kuin ohjeessa. Se oli aika kriittinen kohta, sillä samoihin aikoihin aloitettiin palmikkoneuleen lopetuskuvio ja kiilakavennukset piti lopettaa sopivasti, että kuviot sopivat yhteen. Onneksi muokkaaminen onnistui helposti vähän laskemalla. Jos tarkemmat muokkaukset kiinnostavat, niin kirjasin niitä englanniksi Ravelry projektiini.

Langaksi valitsin valkoisen Nallen, ihan vain siksi, että se oli ainoa oikean paksuinen lanka, josta olin varma, että se riittää. Palmikot erottuvat valkoisesta langasta kauniisti, mutta toivottavasti sukat eivät likaannu kovin nopeasti.

The Daughter Heir

Ohje: The Daughter Heir by SammiLynn
Lanka: Novita Nalle valkoinen (011) 94 g
Puikot: 2.75 mm
Linkki Ravelryn projektiin: The Daughter Heir

4 kommenttia:

  1. Sievät sukat <3 Tuo kirja-sarja ei ole minulle tuttu. Pitääpä laittaa luettavien kirjojen listalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tarja K! Suosittelen kyllä tuota sarjaa, jos fantasiasta tykkää. Sarjan keskivaiheilla tarina vain eteni turhan hitaasti.

      Poista

Kerrothan minulle mitä tykkäsit, kiitos.