keskiviikko 27. joulukuuta 2017

Joululahjat 2017: Traktorisukat

Aiemmin tänä vuonna meillä oli kirjastosta lainassa Jorid Linvikin kirja Suuri sukkakirja. Se oli täynnä upeita kirjoneulesukkia niin lapsille kuin aikuisille. Eniten innostuin lasten traktorisukista. Tiesin heti, että ne haluan neuloa kummipojalleni joululahjaksi.

Taaskaan en noudattanut kirjan ohjetta orjallisesti. Ensinnäkin kirjan kuvassa sukan kantalappu näytti aivan liian lyhyeltä. Siksi en tehnytkään kantapäätä kirjan ohjeella, vaan neuloin ranskalaisen kantapään. Lisäksi ohjeen mukaan tehtynä sukka olisi ollut minun tiheydelläni aivan liian lyhyt. Neuloin siihen siis hiukan lisää pituuttakin. Ensimmäisellä yrityksellä neuloin lisäkerroksina ihan vain yksivärisiä kerroksia kuvioiden väliin. Mutta kun olin saanut pituuden kohdalleen, huomasin, että ylimääräisiä kerroksia oli tullut niin paljon, että olisin voinut neuloa yhden traktorin jälki raidan lisää. Lopulta päädyin neulomaan ensimmäiseen sukkaan jalkaterän kolmesti ennen kuin sain kiilakavennukset toteutettua siististi ja kuviot tasapainoon.


Olisi luullut, että toinen sukka olisi syntynyt ilman suurempia ongelmia, mutta kyllä minä siinäkin jouduin purkamaan. Olin jo aloittanut toisen sukan kärkikavennukset, kun tajusin, että traktorin olisi voinut neuloa siihen peilikuvana. Sitä varten oli kaaviotkin jo ohjeessa valmiina. Koska tarktorinjälki raidat olin jo kääntänyt peilikuvaksi, alkoivat samaan suuntaan ajavat traktorit häiritsemään niin paljon, että pakko oli purkaa ja neuloa traktori uudestaan.

Kaiken huipuksi vihreä lankakin loppui kärkikavennusten aikana kesken ja sitä piti käydä ostamassa lisää, että sain sukat valmiiksi.


Kaiken tuon purkamisen ja säätämisen jälkeen olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen. Sukista tuli juuri sellaiset kuin halusinkin. Toivottavasti myös kummipoika tykkää.

Traktorisukat:

Tekoaika: 13.11.-5.12.2017
Ohje: Traktorisukat by Jorid Linvik kirjasta Suuri sukkakirja
Lanka: Gjestal Maija vihreä (862) 52 g, Novita Nalle keltainen 19 g ja ruskea 17 g
Puikot: 3 mm
Koko: n. 34
Fiilis: Näistä tuli hienot!
Linkki Ravelryn projektiin: Tractor!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerrothan minulle mitä tykkäsit, kiitos.