lauantai 16. maaliskuuta 2019

Sukka-Finlandia: Kärhöt

Sukka-Finlandian viimeinen etappi alkoi laskiaistiistaina viideltä illalla. Etukäteen sukista tiedettiin, että niitä olisi mahdollisuus koristella maalaamalla tai kirjomalla. Arvasin etukäteen, että tämän etapin malli olisi Puikkomaisteri Tiina Kaarelan käsialaa. Hiukan jopa pelkäsin mitä on luvassa, sillä osa Puikkomaisterin malleista on minun makuuni liian erikoisia. Onneksi sain yllättyä iloisesti sillä tämän kertainen Puikkomaisterin malli oli todella kaunis, eikä lainkaan liian erikoinen.


Sukat olivat oikeastaan ihan perus kirjoneule sukat, ne vain aloitettiin kärjestä. Onneksi mukana oli myös mielenkiintoisia yksityiskohtia. Kirjoneule oli hiukan haastava, enkä missään vaiheessa oppinut sitä ulkoa. Kärjet, kantapää ja resori tehtiin kontrastivärillä. Erityisesti pidin resorin pyöreästä päättelytavasta. Sillä sai minusta viimeistellyn näköisen päätteyn, joka on juuri sopivan kireä. Olen sitä tehnyt joskus aiemminkin, mutta unohtanut tässä välissä. Joten kiitos Puikkomaisteri, kun muistutit minua siitä.



Kiva yksityiskohta näissä sukissa on tuolla varren takaosassa olevat kukkakuviot. Ne ovat toisaalta myös se ainoa asia, joka näissä sukissa minua häiritsee. Varren etuosan kuviota ei tehty peilikuvana toiseen sukkaan, mutta varren takaosan kuvio tehtiin. Sen seurauksena toisen sukan takaosan kukka asettuu kiinni toiseen kukkaan. Jos myös etuosan kaavion olisin kääntänyt toiseen sukkaan peilikuvaksi, olisi sukista tullut täydelliset. En vain sitä kisan tiimellyksessä hoksannut.


Kirjoneuleosissa minulla oli ensimmäistä kertaa käytössä Novitan ohut sukkalanka Venla. Olen sitä halunnut kokeilla aivan siitä lähtien, kun se tuli markkinoille. Venlan niukka värivalikoima ei ole tähän asti minua miellyttänyt. Siispä innostuin todella, kun sain tietää, että tänä keväänä Venlaan tulee peräti kaksi kivaa väriä: horsma (pinkki) ja omenankukka (vaaleanpunainen). Ostin kerän molempia melkein heti, kun ne tulivat ensimmäistä kertaa kaupassa vastaan. Ja ei minulla kyllä ollut valittamista tämän langan neulomisesta. Ihan hyvin tuntui Venla neuloutuvan ainakin kirjoneuleeksi.


Työt taas häiritsivät sukkien neulomista ja neuleosuus niistä tulikin valmiiksi vasta lauantai-iltana. Sillä saavutin 50. sijan tällä etapilla. Sitten alkoi vielä vapaaehtoinen koristeluosuus, josta oli mahdollisuus saada lisäpisteitä. Kirjoneuleen muodotamia kukkia väritetään joko maalaamalla esimerkiksi Derwent Inktense väriliiduilla tai jämälangoilla silmukoita jäljentäen. Minua hiukan kiinnosti nuo väriliidut, mutta en kuitenkaan raaskinut niitä ostaa. Siispä väritin molemmista sukista kahdeksan kukkaa  silmukoita jäljentäen.

Kärhöt:

Tekoaika: 5.-12.3.2019
Ohje: Kärhöt by Tiina Kaarela
Lanka: Filcolana Arwetta violetti (268) 21 g, Novita Venla omenankukka (505) 28 g ja horsma (539) 22 g + jämälankoja kirjomiseen
Puikot: 2.25 mm
Koko: 38-39
Linkki Ravelryn projektiin: Sukka-Finlandia: Kärhöt

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerrothan minulle mitä tykkäsit, kiitos.